
Cesta za snem: z Prahy a Bratislavy až na druhý konec světa
Když FIFA oznámila, že Mistrovství světa klubů 2025 se bude konat ve Spojených státech, mnozí čeští a slovenští fanoušci to považovali za nedostižný sen. Amerika – země baseballu, basketbalu a amerického fotbalu – se najednou stala dějištěm největší klubové fotbalové show světa. A přestože se žádný český ani slovenský tým turnaje neúčastnil, stovky fanoušků z obou zemí se rozhodly vyrazit.
Pro některé šlo o životní výpravu. “Chtěl jsem na vlastní oči vidět Real Madrid a Manchester City v jednom turnaji. To se jen tak nepoštěstí,” popisuje Martin z Brna, který se se skupinou přátel vydal na turnaj s předstihem, aby stihli navštívit New York, kde se hrála část skupinové fáze. Cestu plánovali více než rok a propojili ji s roadtripem napříč východním pobřežím.
Spojení fotbalu a cestování
Podobné příběhy se opakovaly. Pro mnoho fanoušků byla cesta za fotbalem současně příležitostí poznat Spojené státy. Vzhledem k tomu, že se zápasy hrály ve více městech – včetně Miami, Los Angeles, Dallasu a Atlanty – bylo možné si vytvořit celý itinerář. “Viděli jsme stadion v Miami, jeli do Houstonu a zakončili to finále v Los Angeles,” vypráví Petra z Bratislavy, která si cestu naplánovala jako měsíční dovolenou s bratrem.
Turnaj se tak stal nejen sportovní událostí, ale i turistickým dobrodružstvím. Navštívit slavné stadiony, poznat americkou kulturu a současně fandit milovaným týmům – pro mnoho českých a slovenských fanoušků šlo o dokonalou kombinaci.
Fandění v americkém stylu
Atmosféra zápasů v USA překvapila i zkušené fanoušky. Americké publikum sice není tradičně fotbalové, ale díky přípravě organizátorů, živým přenosům a zapojení lokálních komunit šlo o zážitek, který v mnoha ohledech překonal očekávání.
“Bylo to jiné než v Evropě. Více show, více zábavy mimo hřiště. Ale fanoušci všech týmů se dokázali spojit – ať už v ulicích nebo v hledišti,” popisuje Filip, který fandil Palmeiras a přesto si skvěle rozuměl s fanoušky Interu Miami. Mnozí si pochvalovali i přístup Američanů – vstřícní, zvídaví, často se zajímali o Evropu, o kluby a o fotbal jako takový.
Komunita bez hranic
Česká a slovenská stopa na turnaji byla nenápadná, ale přítomná. Díky sociálním sítím se vytvořily spontánní skupiny, které si dávaly srazy na různých místech. “V Miami jsme se potkali s partou z Ostravy i Košic. Šli jsme společně na zápas a pak slavili ve fan zóně,” vypráví Lukáš, student, který si na výjezd půjčil od rodičů.
Příběhů jako ten jeho bylo mnoho. A každý z nich měl společné jádro: lásku k fotbalu, která nezná hranic. V zemi, kde je fotbal stále na vzestupu, působili evropské zpěvy, vlajky a dresy jako magnet. “Jedna Američanka si se mnou chtěla udělat fotku jen proto, že jsem měl šálu Chelsea. Myslela si, že jsem hráč,” směje se Tomáš z Plzně.
Společný zážitek i doma
Zajímavostí je, že turnaj si užili i ti, kteří zůstali doma. Díky časovému posunu se mnoho zápasů vysílalo večer našeho času. Vznikaly menší fanouškovské akce, sledování v barech nebo doma s přáteli. I bez fyzické přítomnosti bylo možné vnímat atmosféru světového šampionátu.
Mnozí z těch, kteří zůstali, si slíbili: příště jedeme taky. A právě to ukazuje, jak velký potenciál podobné akce mají – i pro náš region.
Sponzoři šampionátu
FIFA Club World Cup 2025 měl i silné komerční zázemí. Mezi hlavní sponzory patřily značky jako Adidas, Coca-Cola či Visa, ale významnou roli sehrála také společnost Hisense (Gorenje), která byla oficiálním partnerem turnaje. Její technologie byly přítomné nejen na stadionech, ale i ve fan zónách a zázemí týmů. Spolupráce podpořila globální image značky a přiblížila ji i evropským fanouškům.